Základná škola sa nachádza v strediskovej obci Štítnik, ktorá je aj zriaďovateľom školy. Okrem Štítničanov, dochádzajú do nej žiaci z okolitých obcí: Roštár, Petrovo, Koceľovce, Markuška, Slavoška, Hanková, Brdárka, Honce, Ochtiná, Gočaltovo, Rozložná a Kunová Teplica. Škola ma veľký školský obvod, dochádzajúcich žiakov je 63% a je centrom základného vzdelania pre široké okolie.
Súčasný areál školy bol daný do prevádzky v roku 1966. Tvorí ju šesť pavilónov, v ktorých je umiestnených 15 tried, učebňa fyziky a chémie, dve učebne informatiky, domácich náuk, dielňa, telocvičňa a školská kuchyňa. Školský areál dopĺňa ovocný sad a športové ihrisko. Vyučovací jazyk na škole je slovenský.
Kapacita školy je dlhoročne využívaná naplno. Ide o plneorganizovanú školu so všetkými ročníkmi a tromi oddeleniami školského klubu detí.
Každoročne si vytvárame vlastný Školský vzdelávací program. Prísne sa snažíme dodržať Štátny vzdelávací program. Pridali sme hodiny na tie predmety, ktoré si vyžadovali schopnosti a záujmy žiakov. Z nových vyučovacích predmetov sme zaviedli regionálnu výchovu, výtvarné spracovanie materiálu. Posilnili sme vyučovanie cudzích jazykov, ale aj pracovné vyučovanie či prácu s počítačom.
Dôraz sa kladie na zvládnutie učiva základnej školy, prípravu absolventov na štúdium na stredných školách. Hlavným cieľom vzdelávania je vedieť použiť vedomosti v praxi, získavať informácie z rôznych zdrojov. K tomu slúži počítačová trieda s pripojením na internet, ako aj školská knižnica. Z cudzích jazykov sa v škole vyučuje anglický jazyk, nemecký a ruský jazyk.
Vo výchovno-vzdelávacom procese sa venuje pozornosť nielen zvládnutiu predpísaného učiva, ale aj mimoškolskej činnosti. Každoročne v škole pracuje okolo 25 záujmových krúžkov zameraných na rôzne oblasti – športové, hudobno-pohybový, aranžovanie, novinársky, internetový, krúžok mladých záchranárov, hasičský, matematický, výtvarný a p..
Výsledky žiakov školy a ich umiestnenie na súťažiach sú primerané zloženiu žiakov. Každoročne narastá počet žiakov v hmotnej núdzi, ale hlavne žiakov z málopodnetného sociálneho prostredia. Čoraz viac pribúda žiakov s vývinovými poruchami učenia, či dokonca s ľahkou mozgovou dysfunkciou. Škola sa snaží zabezpečiť podmienky aj pre vzdelávanie týchto žiakov. Keďže narastá požiadavka ovládania cudzieho jazyka, od prvého ročníka sa vyučuje anglický jazyk.
V poslednom období sa najviac žiakom darí v rôznych telovýchovných a výtvarných súťažiach, ale aj na olympiádach z jednotlivých predmetov nerobia hanbu sebe ani škole.